Våra verksamheter

En mötesplats för människor med olika erfarenheter

Birkagårdens folkhögskola har idag flera olika inriktningar och verksamheter. Alltifrån allmän kurs på Sveavägen i Stockholm, till Balkanprojektet i Bosnien. Den gemensamma grundtanken är samma som när det en gång började 1917 – lusten att lära!

Allmän kurs

Allmän kurs beskrivs ofta som ett alternativ till Komvux, men är mer än så. Idag har vi flera inriktningar för dig som vill komma vidare. Genom att gå vår allmänna kurs blir du behörig till högre utbildning, bättre förberedd för vidare studier och stärker din ställning på arbetsmarknaden. Hur länge du studerar och vilken av våra klasser du ska välja beror på vad du har för mål med dina studier och vad du har studerat tidigare.

Allmän kurs»

Klassiska musiklinjen

Ettårig heltidsutbildning med möjlighet till påbyggnadsår.
Även kortare kurser och kurser på distans.

Här kan du fördjupa dig i ditt instrument eller din sång, och utvecklas musikaliskt och konstnärligt. Du får god förberedelse för högre musikutbildning, men vi välkomnar även dig som har andra mål med dina studier. Klassiska musiklinjen startade 1962 och har idag lokaler på Karlbergsvägen 86 – där Birkagården en gång startade sin verksamhet.

Klassiska musiklinjen»

Rockmusiklinjen

Heltidsutbildning i ett eller flera år.
Fyra olika inriktningar:
– Högskoleförberedande
– Låtskrivare
– Musiker
– Individuell

Här förbereder du dig för ett yrkesliv som musiker, artist eller låtskrivare. Även god förberedelse för högre musikutbildning. RML startade 1989 och har idag lokaler på Götlundagatan 10 i Bandhagen

Rockmusiklinjen»

Seniorkurser

Ett eller flera år med två huvudinriktningar:
– Allmän seniorkurs med studier två dagar i veckan.
– Lär och reskurser, fem olika med studier två dagar i veckan.

Lusten att lära följer människan genom livet. Tanken är en självklar utgångspunkt för skolans seniorkurser.  Verksamheten startade på 1970-talet och nu är den en av skolans största. Lokaler på Karlbergsvägen 86B.

Seniorkurser»

Yrkeskurser

Yrkesutbildningen till elev- och lärarassistent vänder sig till dig som vill arbeta i skolan med barn, ungdomar eller vuxna. Detta är utbildningen för dig som vill skapa en trygg miljö i skolan och goda förutsättningar för alla att lyckas med sina studier.

Yrkeskurser»

Övriga kurser