Birkagården i 100 år

Bakgrund

1912 – Birkagården grundas av Natanael Beskow och Ebba Pauli. Förebilden var den engelska settlementrörelsen. Det blir Sveriges första hemgård och den får sitt namn av Elsa Beskow. Syftet är att erbjuda bildning till de lägre samhällsskikten, som växer i utkanten av stan.

Folkhögskolan bildas

1917 – Folkhögskolan startar med kurs för arbetslösa hantverkare. Birkagårdens hemgård och nybildade ABF Stockholm blir huvudmän för skolan som ska vara religiöst och politiskt obunden. Lokaler får man i det nybyggda huset på Karlbergsvägen 86.

1924 – Marholmen i Stockholms norra skärgård doneras till skolan av grosshandlare Nils Berg. Här får arbetarklassens kvinnor gå kurser och andas frisk luft. Med åren blir det seniorkurser, teaterkurser, måleri, jazzkurser samt instrumentbyggarkurser. Sedan början av 2000-talet är det konferenscenter på ön, som ägs av Kommunalarbetarförbundet.

1930-40 talet – Flyktingar från nazityskland får en fristad på skolan under dåvarande rektor Gillis Hammars försorg.

ABF-huset blir ny hemvist

1961 – ABF-huset invigs, Birkagårdens folkhögskola flyttar in.

1962 – Musiklinjen föds. Musiker från alla genrer samlas på den nya musiklinjen, jazzmusiken har länge en stark förankring på skolan. Idag är klassisk konstmusik huvudinriktning, och en av skolans större verksamheter.

Allt fler platser och verksamheter

1970 – Seniorkurser startas under 1970-talet på Karlbergsvägen, dit även musiklinjen flyttar så småningom. Under 2000-talet utvecklas lär och reskurser med stöd av UD. Idag en av skolans större verksamheter.

1971 – 2006 – Konstlinjen drivs under 35 år med inriktning mot måleri, teckning och skulptur.

1989 – Rockmusiklinjen startar. Bland replokaler och studios i Fryshuset startas en ny linje för rock-, soul- och popmusiker. Idag med lokaler i Vasastan och en av skolans större verksamheter.

2006 – Dokumentärfilmslinje drivs under några år och utbildar skolan filmskapare i berättandets konst.

2013 – Med stöd av Palmecentret startas en verksamhet i Bosnien som fortfarande pågår.

2014 – Etableringskurs och studiemotiverande folkhögskolekurs startar, och utvecklas vidare.

2017 – Skolan firar 100 år.

vanliga frågor birkagårdens folkhögskola

Fortsatt modiga drömmar

Yrkeskurser och andra nya kurser startar, såväl inom de befintliga verksamheterna som fristående. Stockholmsskolan Deluxe blir en del av skolan, ett samarbete med Konstfrämjandet i Stockholm. Skolan utvecklas vidare i samspel med omvärlden, med fortsatt modiga drömmar!

OM BIRKAGÅRDENS FOLKHÖGSKOLA

OM SKOLAN