Sagt om musiklinjen

Kristina och Johan om sina studier

Kristina Sjöström går påbyggnadsåret, med sång som huvudinstrument.
Johan Snahr går första året, med piano som huvudinstrument.

Varför valde du att söka till Birkagårdens folkhögskola?

Kristina: Det passade mig bra där jag var i livet just då. Jag var vilsen och det kändes fint att få möjlighet att komma i ett sammanhang och få fördjupa mig i min sångliga- och sceniska utveckling.

Johan: Jag ville ta upp mitt pianospel som jag hade haft ett litet uppehåll med, men som jag verkligen inte ville sluta med. Just klassisk musik var något jag ville fördjupa mig i. Det centrala läget i Stockholm och det mindre formatet på skola i kombination med linjens inriktning kändes tilltalande.

Vad har du gjort tidigare?                                                          

Johan: Tidigare spelade jag piano vid kulturskola och fortsatte med musik på musikprogrammet på gymnasiet.

Kristina: Jag har bl.a. en kandidatexamen i klassisk sång från Musikhögskolan i Piteå. Studerade även musikal under några år. Har också frilansat som sångerska under flera år.

Vad är det viktigaste du får med dig från skolan inför framtiden?

Johan: Förutom mycket ny kunskap jag fått i det praktiska, sceniska och teoretiska, så kommer jag framförallt ta med mig spelglädjen som funnits i allt som vi har genomfört tillsammans, och det jag har spelat själv. Det motiverar och inspirerar mig till att fortsätta lära mig mer.

Kristina: Vår kurs i Entreprenörskap har varit mycket ögonöppnande. Vi fick med oss den positiva inställningen att det går att livnära sig på frilansyrket, däremot krävs det mycket jobb om man vill satsa helhjärtat på det. Jag har fått värdefulla och användbara verktyg om hur jag kan gå tillväga och skapa bättre förutsättningar för mitt frilansande.

Något innehåll i utbildningen som varit särskilt givande eller roligt?

Kristina: Operaprojektet vi gör på vårterminen är både roligt och utvecklande. Resultatet blir som en opera i mini-format. Man får gå in i en roll, jobba med motspelare, ta regi och man får generöst med tid för musikalisk- och scenisk gestaltning. Det är utmanande eftersom det är flera komponenter som ska klaffa.

Johan: Våra gemensamma lektioner på fredagar är väldigt givande. Nerver i situationer där man ska spela upp något har blivit mycket lättare att hantera. Det har varit skönt att få träna på att spela inför en ”publik” under den lättsamma stämningen som är då. Lektionerna har också hjälpt mig förbättra hur jag gestaltar och spelar piano både när jag fått feedback från lärare och elever men också när jag lyssnat på vad andra elever fått för feedback för sina uppspel. Jag har också fått mer kännedomen om repertoar och tidstypiska drag hos musik från olika epoker och tonsättare.

Vad vill du göra när du är klar med utbildningen?

Johan: Börja studera klassiskt piano vid en musikhögskola och fortsätta hålla på med pianospel på ett eller annat sätt.

Kristina: Jag vill söka mig utomlands, till någon operastudio i t.ex. Tyskland eller Österrike. Annars kommer jag fortsätta ta sånglektioner och sikta mot att få en anställning i en operakör eller liknande.

Varför är det viktigt att en sån här skola finns?

Kristina: För att få en chans att utöva det man brinner för. Skolan har ett öppet klimat och låter en få jobba där man är i sin utveckling. Vare sig man är relativt ny i ämnet eller redan har en utbildning i bagaget.

Johan: Möjligheten att utveckla sitt musicerande för den som t.ex. håller på med något annat vid sidan av, eller för den som ännu inte är redo att studera vid musikhögskola, är jätteviktig då det krävs mycket tid och arbete för att bli bättre på ett instrument. Redskap för inlärningen kan vara svår att få till på egen hand.

Något annat du vill lyfta fram?

Kristina: Jag vill lyfta fram de fantastiska och kompetenta lärarna som genuint engagerar sig i eleverna och jobbar ambitiöst med framställningen av diverse konserter och föreställningar. Det är värdefullt. Man känner sig sedd och får jobba utifrån de förutsättningar man har.

Johan: Det finns också en stor kärlek till musiken bland lärarna, det är fantastiskt att befinna sig i en miljö där såväl lärare som medstuderande har ett så starkt gemensamt intresse.



OM BIRKAGÅRDENS FOLKHÖGSKOLA

OM SKOLAN
STUDERANDERÄTT

BIRKAGÅRDENS FOLKHÖGSKOLA

Sveavägen 41, 3 tr, 117 27 Stockholm
Telefon: 08-524 633 30
E-post: info@birkagarden.fhsk.se